Jak zamontować bramę garażową?


Montaż bramy garażowej to proces pracochłonny i często też skomplikowany, dlatego zazwyczaj zamiast zająć się nim samodzielnie, wynajmuje się specjalną ekipę, która może poszczycić się doświadczeniem w tego rodzaju pracach. Wszystko dlatego, że błędy na jakimkolwiek etapie montażu mogą w konsekwencji przynieść problemy z późniejszą obsługą bramy, ale też zwiększyć niebezpieczeństwo włamania. Nie oznacza to jednak, że zawsze zatrudnienie ekipy okaże się niezbędne. Trzeba jednak wykazać się dużą dokładnością podczas procesu montażu, by móc cieszyć się sprawnie działającą, a przede wszystkim szczelną bramą.

Wybór bramy ma znaczenie


Przed rozpoczęciem montażu trzeba zastanowić się, jaka brama w danym przypadku będzie najbardziej odpowiednia. Do wyboru są między innymi bramy uchylne i segmentowe, które należy dobrać nie tylko ze względu na własne preferencje, ale też na konstrukcję samego garażu. Tylko odpowiednio wybrana brama będzie bowiem gwarantować wygodę użytkowania i bezpieczeństwo. Warto pamiętać, że innego wyboru dokona się w przypadku domu, a innego przy obiektach przemysłowych. W tym drugim przypadku można sięgnąć po bramy przemysłowe Hormann, które projektowane są tak, by sprostać wszelkim potrzebom przemysłu. Charakteryzuje je dobra izolacyjność cieplna oraz wytrzymała konstrukcja.

Nie bez znaczenia jest także design, który pozwala dopasować bramę do bryły budynku czy różnorodność materiałów, z których produkowane są bramy – od stali, przez aluminium po kombinację obu tych surowców. Najbardziej popularne w przypadku obiektów przemysłowych są bramy segmentowe, które zajmują mało miejsca i pozwalają na dopasowanie ich do obiektów przemysłowych każdego rodzaju. Otwierają się pionowo, dzięki czemu pozostawiają wolne miejsce przed i za bramą. Użytkownicy mają też możliwość dopasowania sposobu otwierania bramy – segmenty mogą być odstawiane płasko pod stropem, pionowo nad otworem albo też równolegle do skośnego dachu.

Przygotowanie otworu bramy


Po wyborze bramy garażowej, która ma zastać zamontowana, należy przystąpić do przygotowania odpowiedniego otworu. Tylko wtedy możliwe będzie przeprowadzenie prawidłowego montażu. Najczęściej popełniane na tym etapie błędy to krzywizna węgarków czy nadproża, a także nierówności powierzchni ścian albo posadzki, które sprawiają, że brama jest nieszczelna. Należy więc wyeliminować te problemy, dzięki czemu zyska się pewność, że zamontowana brama będzie działać sprawnie i jak najlepiej spełni swoją funkcję.

Montaż bramy garażowej


Kolejny krok to montaż, który wykonuje się po otynkowaniu nadproża czy wyłożenia podłogi posadzką. Na początku konieczne jest przygotowanie prowadnic, po których skrzydło bramy będzie się poruszać. W dalszej kolejności można przymocować metalowy wałek ze specjalną sprężyną, która będzie się napinać podczas zamykania bramy. Jest to niezwykle istotny element, który równoważy ciężar całej konstrukcji, dlatego koniecznie trzeba zadbać o prawidłowy montaż. Kiedy całość będzie już gotowa, można zacząć umieszczać na niej poszczególne panele, zaczynając od dolnego segmentu i przymocowując do jego krawędzi okucia rolek prowadzących oraz uszczelkę.

Kiedy pierwszy panel w prowadnicach zostanie dokładnie ustawiony i wypoziomowany, będzie to czas na montaż kolejnych paneli, które umieszcza się w prowadnicy, a następnie łączy ze sobą poprzez przykręcenie zawiasów. Ostatni etap montażu bramy polega na zamocowaniu wewnętrznego rygla, dzięki któremu niepowołane osoby nie będą w stanie otworzyć garażu.